MFE a deschis linii de finanţare pentru investiţii în siguranța rutieră, în fluidizarea traficului la punctele de frontieră, respectiv în reducerea impactului asupra mediului.

Pe larg, aici.

Bugetul este de 106,5 milioane de euro, din care siguranța rutieră are cea mai mare alocare – 85,2 milioane de euro.

Banii vor fi folosiţi pentru infrastructură şi dotarea cu echipamente.

  • De exemplu, la infrastructură intră construcţia de bariere de tip New Jersey (separatoare cum sunt cele pe DN spre Braşov), pe toate drumurile naţionale cu patru benzi fără protecţie între sensurile de mers.
  • Vor fi extinse sistemele de transport inteligente. Aceste sisteme integrate monitorizează traficul prin camere video, emit semnale de avertizare pentru reducerea vitezei, semnalează şoferii dacă s-au produs accidente, dar şi condiţiile meteo nefavorabile ş.a.m.d. Noi avem în special pe autostrăzi aşa ceva, dar nu funcţionează întotdeauna.
  • Vom finanţa crearea de perdele forestiere (arbori şi vegetaţie) şi parazăpezi artificiale, care să prevină înzăpezirea şoselelor
  • Vor fi îmbunătăţite trecerile la nivel peste calea ferată
  • De asemenea, drumurile naţionale cu profil periculos vor trece la un profil 2+1 benzi alternativ – li se adaugă o bandă de urgenţă, ca pe autostrăzi.

Este important să subliniem că, prin ghidurile lansate, Ministerul Fondurilor Europene facilitează accesul la finanţarea celor de mai sus, dar de pregătirea efectivă a proiectelor se va ocupa administratorul reţelei naţionale de transport. Proiectele de infrastructură vor avea buget de maxim 10% pentru informare şi educare.

Toate aceste măsuri sunt incluse în Strategia Națională de Siguranță Rutieră 2016-2020, pe care Guvernul o va adopta în perioada următoare.