Ministrul Boloș este în conflict de interese conform Regulamentului European și trebuie să înceteze orice implicare personală în pregătirea bugetului 2021 – 2027

Atrag atenția premierului interimar Ludovic Orban, premierului desemnat Florin Cîțu și președintelui Klaus Iohannis că nu este vorba numai de scaunul unui ministru sau imaginea unui partid aici. Neregulile legate de statutul ministrului fondurilor europene pot afecta grav funcționarea sistemului de gestionare a finanțărilor UE 2021-2027, cu prima ocazie în care va sosi un audit de la Comisia Europeană.

Context

Marcel Boloș are două posturi de director blocate: este director la Organismul Intermediar de la Ministerul Transporturilor, unde și-a înghețat poziția pentru a se muta director la ADR Nord-Vest. Acolo și-a înghețat poziția ca să vină ministru. 

Episodul I

Când a venit ministru, Boloș a găsit în minister o schemă de organizare a instituțiilor pentru bugetul 2021 – 2027. Detalii și analiză pe larg, am făcut aici. Schema propune ducerea tuturor Autorităților de Management la MFE și spargerea lor pe domenii sectoriale. 

Singura schimbare făcută de Boloș a fost să creeze o mare excepție doar pentru Transporturi. Astfel propune înființarea unei Autorități de Management Transporturi, la ministerul de linie respectiv. 

Ministrul Boloș îl ridică în rang pe directorul de la Transporturi Boloș și face din instituția unde are post ocupat Autoritate de Management. 

Episodul II 

Zilele astea se publică în Monitorul Oficial această decizie (vezi foto) a prim-ministrului Orban, care zice în rezumat că: 

  1. având în vedere că MFE e responsabil de arhitectura instituțională 2021 – 2027
  2. ca să se evite un conflict de interese potrivit legii 161 / 2003
  3. având în vedere ceva ce a scris MFE către prim-ministru și o scrisoare trimisă de ANI către MFE, 

Prim-ministrul decide că secretarul de stat Călin Bota este împuternicit să semneze memorandumul privind organizarea instituțiilor de fonduri europene.


Context 

Am zis că nu e ok că Boloș își face singur post de director general și AM. Boloș a zis că nici pomeneală, nu se există. Totuși, au întrebat ANI dacă e conflict de interese să îți faci singur ca ministru jucărie pentru postul unde te poți întoarce. 

ANI nu a răspuns ce se așteptau ei. Drept urmare, prim-ministrul a delegat unui secretar de stat semnarea unui memorandum viitor pentru organizarea instituțiilor de fonduri europene. 

Acest memorandum nu schimbă nimic din propunerile făcute prin memorandumul din decembrie, unde Marcel Boloș propunea o anumită arhitectură (cea descrisă de mine în analiza publicată, vezi link mai sus). 

Memorandumul Boloș 1 propunea o schemă de organizare. Memorandumul Boloș 2 semnat de secretarul de stat Bota propune exact, dar exact aceeași schemă, cu sinecura pentru Botoș. 

Am văzut acest document, e pregătit să intre în ședința de guvern.

Acum, dacă Boloș era în conflict de interese când a propus un memorandum în decembrie, oare iese din conflict de interese pentru că nu îl mai semnează acum, dar altfel îl susține, organizează consultări pe marginea lui, etc? De când l-am criticat că a scos peste noapte documentul fără consultări, acum tot cheamă lumea la consultări). Pe ceva deja… decis. 

 Cum noul memorandum reia fix aceleași propuneri, e limpede că sunt consultările făcute post factum, apă de ploaie ca să bifeze obligația din regulamentul european. 

Provoc MFE să îl publice acest memorandum – e chiar indicat ca memorandumurile de guvern să fie puse în consultare publică, nu? E vorba despre documentul care oferă mandat pentru organizarea cheltuirii a 30 de miliarde de euro, aș zice că e de maxim interes public. 

Crede că a ocolit legea românească, dar Regulmentul european îl înfundă

Ministrul Boloș crede că a ieșit din conflictul de interese pe legea românească. Eu spun că nu e cert că a ieșit. Dar că e cert că rămâne în conflict de interese pe regulamentul european. 

Hai să le citim cu atenție. 

Legea românească spune așa (161/2003): 

(Art. 72)

(1) Persoana care exercită funcţia de membru al Guvernului, secretar de stat, subsecretar de stat sau funcţii asimilate acestora, prefect ori subprefect este obligată să nu emită un act administrativ sau să nu încheie un act juridic ori să nu ia sau să nu participe la luarea unei decizii în exercitarea funcţiei publice de autoritate, care produce un folos material pentru sine, pentrul soţul său ori rudele sale de gradul I.

Cuvintele cheie aici: ”să nu emită un act administrativ”. Cumva, crede Boloș, că dacă reia același memorandum prin care își rezolvă un interes material, dar cu semnătura unui subordonat, iese din definiția conflictului de interese în sensul legii românești. Uită că mai există și sintagma ”să nu participe la luarea unei decizii”. De parcă judecătorii nu ar putea compara două memorandumuri și să constate că esența conflictului de interese e mare cât casa.

Dar ghinionul lui Boloș este că Regulamentul european tratează conflictul de interese mult mai logic și mai explicit decât legea românească. 

Haideți să citim: 

Articolul 61 din Regulamentul European (pe numele său civil: REGULAMENTUL (UE, Euratom) 2018/1046 AL PARLAMENTULUI EUROPEAN ȘI AL CONSILIULUIdin 18 iulie 2018 privind normele financiare aplicabile bugetului general al Uniunii) – Titlul IV, execuția bugetară

”Conflictul de interese

(1) Actorilor financiari în sensul capitolului 4 de la prezentul titlu și celorlalte persoane, inclusiv autorități naționale la orice nivel, implicate în execuția bugetară în cadrul gestiunii directe, indirecte și partajate a bugetului, inclusiv în elaborarea actelor pregătitoare corespunzătoare, precum și în auditarea sau controlul bugetului le este interzis să ia măsuri care pot genera un conflict între propriile lor interese și cele ale Uniunii. De asemenea, aceștia iau măsurile adecvate pentru a preveni apariția unui conflict de interese în ceea ce privește funcțiile aflate în responsabilitatea lor și pentru a aborda situațiile care pot fi, în mod obiectiv, percepute ca un conflict de interese.

(…)

Atunci când se constată existența unui conflict de interese, autoritatea împuternicită să facă

numiri sau autoritatea națională relevantă se asigură că persoana în cauză încetează toate activitățile în legătură cu respectiva chestiune. Ordonatorul de credite delegat relevant sau autoritatea națională relevantă se asigură că orice măsuri ulterioare adecvate se iau în conformitate cu legislația aplicabilă.

(3) În sensul alineatului (1), un conflict de interese există în cazul în care exercitarea imparțială și obiectivă a funcțiilor unui actor financiar sau ale unei alte persoane, menționate la alineatul (1), este compromisă din motive care implică familia, viața afectivă, afinitățile politice sau naționale, interesul economic sau orice alt interes personal direct sau indirect”.

Ce zice regulamentul?

”inclusiv în elaborarea actelor pregătitoare corespunzătoare” – aș zice că dacă cineva e implicat în pregătirea unui memorandum, îl trece prin guvern, îl susține public, face consultări (chiar și așa post-factum) ca să îl susțină, e cam implicat în elaborarea memorandumului, corect? Indiferent cine pică de Acar Păun să îl semneze.

”aceștia iau măsurile adecvate pentru a preveni apariția unui conflict de interese” – a pune pe altcineva să semneze a doua formă a memorandumului care reia aceleași propuneri, nu cred că e măsură adecvată pentru a PREVENI, corect?

 ”autoritatea împuternicită să facă numiri sau autoritatea națională relevantă se asigură că persoana în cauză încetează toate activitățile în legătură cu respectiva chestiune” – cum s-ar putea face asta? 

În niciun caz punând un secretar de stat să semneze o hârtie ce reia propunerile sale. E interesant și cum a ajuns fix acest secretar de stat să preia pixul. Secretarul de stat care e mâna dreaptă a ministrului e Carmen Moraru. Doamna Moraru a fost până acum directoare la OI Transporturi, ocupând temporar postul de director plin înghețat pentru Boloș. Așa că nici Moraru nu ar putea să semneze memorandumul, pentru că ar fi în aceeași situație.

Hai să o zicem direct: Marcel Boloș a fost de la început într-un conflict de interese mare cât casa. Încearcă să o dreagă cumva pe legea românească, punând pe altcineva să semneze. 

Însă pe Regulamentul European, care bate legea românească când e vorba de banii europeni, conflictul de interese acoperă mai nu doar încheierea unui act administrativ, ci și pregătirea sa.

Ceea ce Boloș a făcut și nu mai poate evita. 

Atrag atenția că această situație poate să desființeze complet toate propunerile făcute de Boloș acum, în caz că ajung să fie realitate. Orice audit ulterior al Comisiei poate suspenda Programele Operaționale pentru că au fost create de o persoană în vădit conflict de interese. 

Cum ar putea ieși ministrul Boloș din conflictul de interese? Cel mai simplu ar fi să își dea demisia. Dar dacă propunerile sale continuă, problema nu dispare de la sine odată cu demisia, pentru că răul e făcut. Deci ca să închidă conflictul de interese trebuie: 

  • să renunțe la propunerea legată de crearea unui AM la Transporturi 
  • dacă propunerile rămân și intră în vigoare, Boloș trebuie să își dea demisia din ambele funcții de director, rămânând de facto cu o interdicție de a le reocupa până în 2029 (sau 2030 dacă rămâne regula N+3 în care se pot cheltui banii europeni)

Și încă ceva. La fiecare critică a mea la adresa lui Boloș, cu argumente și fapte, comentatori ai postărilor și presa consideră că e un atac politic la adresa PNL. Hai să ieșim puțin din logica asta. PNL sigur are oameni mai pricepuți la Fonduri decât pe cineva care își tot îngheață poziții de șef și țopăie prin sistem, indiferent de cine conduce guvernul. Când preferi să pui ministru un dinozaur din sistem e un risc asumat să producă asemenea gafe, să ia decizii în interes propriu și să schimbe cât mai puțin, ca să nu supere pe ceilalți ca el, care și ei mai sunt numiți miniștri și… nu se face să se supere între ei.

Nu e vorba despre conflict politic aici, ci despre un comportament PSD-ist, pe care prietenii mei din PNL l-ar fi sancționat dacă era vorba despre un ministru PSD. 

Florin Cîțu e un om onest, care și-a făcut o carieră și un nume luându-se de guler cu dinozaurii din sistem. 

Marcel Boloș e fix opusul său. Și nu a avut nici o rușine să folosească poziția de ministru pentru interesul său personal. Poate e timpul să nu mai plătească PNL oalele sparte de el.